Lautan Itu Indah...Luas Untuk Diterokai

Kami bukan lah pemancing profesional...cuma kami meminati aktiviti ini sebagai hobi utama dalam kelapangan masa yang dimiliki. Hobi ini lebih tenang walaupon lautan adakala nye bergelora..Indah nye kebesaran Yang Maha Esa untuk tatapan hamba-hamba nye.
...'Jangan Menidakkan Kebolehan Kami' yeaaaayyyy!!!!

Sunday, September 1, 2013

PERAMBUT SIRI 1 : CARA IKATAN 'T'


IKATAN ' T '



KESESUAIAN
Supaya mata kail, pelampung atau batu ladung tidak berbelit sesama sendiri.  

Ada sesetengah perambut siap ada dijual di kedai peralatan memancing. Tapi biasalah harga nya mengikut kawasan lah. Harga dari RM1 - RM3. Tapi kalau kita pandai dan ada masa untuk membuatnya...tak salah kita cuba sampai pandai. Terutama bila keadaan terdesak ketika di lautan.

 JOM SAMA-SAMA KITA CUBA....



LANGKAH 1
Putarkan tangsi supaya ia terbentuk seperti dalam gambar 1. Ketika proses membentuk, pastikan hala pusingan tangsi berlawanan antara satu sama lain semasa menemukan tangsi ini – lihat anak panah.



LANGKAH 2
Apabila membentuk 5 hingga 6 putaran, tegangkan kembali tangsi (seperti gambar 2) dan ketemukan semula lilitan tangsi yang dibuat ketika langkah 1. Proses ini bertujuan supaya lilitan menjadi lebih kemas dan rapat.

 


LANGKAH 3
Ulangi langkah 1 dan 2 berulang kali sehingga lilitan yang dikehendaki cukup panjang. Biasanya panjang antara 15 hingga 25 sentimeter atau ukuran sejengkal jari dewasa.


LANGKAH 4
Berikutnya untuk mematikan simpulan dengan menyilang kedua-dua lingkar (loop) tali sambil jari telunjuk dan jari hantu digunakan sebagai index. Loop yang terbina perlu besar supaya memudahkan kita membuat langkah berikutnya.


LANGKAH 5
Gunakan kedua-dua jari telunjuk untuk memutarkan loop yang terbina sebanyak 5 hingga 7 pusingan seperti gambar.



LANGKAH 6
Apabila mencukupi 7 pusingan, masukkan hujung pintal ke dalam loop melalui tengah-tengah loop.



LANGKAH 7
Tegangkan tali seperti gambar 7. Sebelum memulakan regangan pastikan hujung pintal perlu ditegangkan sepenuhnya. Lakukan regangan dengan perlahan-lahan supaya ia membentuk sapu simpulan yang sekata. Gunakan pelincir seperti air liur (terbaik) semasa proses regangan ini supaya kita tidak mencalarkan tangsi semasa regangan dibuat.


LANGKAH 8
Pasang mata kali pada hujung pintal seperti gambar. Contoh mata kail adalah jenis ‘Gamakatsu Octopus Circle Hook’.


LANGKAH 9
Selesaikan pemasangan mata kail dengan memasukkan hujung mata pada hujung tali yang dipintal seperti gambar.


LANGKAH 10
Contoh ikatan T yang siap. Mata kail berada kira-kira 15 sentimeter dari perambut utama dan regangan T dibuat supaya kedudukan mata jauh dari perambut utama.


LANGKAH 11
Hujung tangsi digantung pemberat (ladung) dan hujung satu lagi disambungkan pada tali utama.






 Sumber; Jelajah Joran Berita Harian






No comments:

Post a Comment